SPIR, Univerzita Karlova, někteří influenceři a také agentury se více než rok opírají do toho, aby influencer marketing v Česku byl férový. Více než rok vznikají reakční videa na influencery propagující elektronické cigarety, stories velkých influencerů napomínající své kolegy, že neoznačují reklamy, profily, které si dobírají neetické a nepovedené spolupráce. A přesto se na straně české legislativy a u některých hříšníků zdánlivě nic nestalo.

Příspěvky, za které influencer získává od zadavatele jakékoli protiplnění, jsou regulovány stejně jako každá jiná reklama, tedy zákonem o regulaci reklamy a zákonem o ochraně spotřebitele.

Například v Německu a skandinávských zemích jsou influenceři i zadavatelé značně hlídáni a za nepřiznání spolupráce inkasují velké pokuty. Někdy i nesmyslně, jako tomu bylo u případu německé bloggerky Vreni Frost. Ta na fotce označila firmy, jejichž oblečení měla na sobě, ale zaplaceno nedostala od žádné z nich. Německé soudy však přesto rozhodly, že ovlivňuje ekonomické rozhodování followers a měla by proto uvádět, že se jedná o reklamu. V Česku něco takového zní jako utopie.

Andrea Verešová tequila

Andrea propaguje tequilu s tím, že má léčivé účinky.

Edukativní vlna u nás byla nepřehlédnutelná, zejména pro influencery, kteří děním na sociálních sítích žijí. Po každém dalším “fuckupu” se tak ptáme, nestačilo by to už? K čemu to všechno je? A kdy se konečně něco stane?

Naposledy zůstal rozum stát nejednomu markeťákovi minulý týden. Modelka Andrea Verešová s 312 tisíci followers na svém Instagramu propagovala  tequilu, o které tvrdila, že má léčivé účinky.

“Věděli jste například, že tequila léčí vysoký krevní tlak, cukrovku, osteoporózu, zrychluje metabolismus a dokonce se po ní i hubne?!”  Andrea Verešová na svém Instagramu.

Pokud dostatečně nereagují české dozorující orgány, měli bychom více apelovat na důslednost mezi sebou navzájem. Dánská ministryně Pernille Rosenkratz-Theil v souvislosti s aférou dopisu na rozloučenou zveřejněného na Instagramu jedné influencerky prohlásila „Máme společnost, ve které se masmédia změnily, standard masové mediální komunikace se musí změnit a musí se vztahovat na nová masmédia. Jsou to jiná média, ale stejná etika.“ Nezneužívejme nečinnosti kompetentních subjektů a dokud se někdo neprobudí, pojďme se o profesionalizaci snažit dodržováním pravidel alespoň my, zadavatelé a agentury.